19 december 2005

Dit is door de overheid vastgesteld

FBTO stuurde me een brochure over de nieuwe zorgverzekering. Op de voorkant wordt gesproken over 'deze Zorgspecial' en dat klinkt heel natuurlijk, ik heb de Zorgspecial namelijk voor me liggen. Maar op de volgende pagina gaat het in de intro al meteen mis:



Dit is door de overheid vastgesteld. Wat stoort me hier? Het formele, afstandelijke toontje. Waarom is het gebruikt? Waarschijnlijk omdat het over een heel serieus onderwerp gaat. En omdat FBTO wil uitstralen dat het heel precies wordt uitgelegd. Hoe zou het ook kunnen? Gewoon 'Dat is door de overheid vastgesteld.' Of misschien: 'Zo heeft de overheid het vastgesteld.'



In het nieuwe stelsel is dit verleden tijd. Wat me misschien het meest ergert, is dat 'dit' zo precies klinkt, terwijl de verwijzing in de praktijk even vaag is als 'dat'. Slaat 'dit' op de voorgaande zin (nee) of de hele voorgaande alinea (ja). Die verwijzing zou met 'dat' even onduidelijk zijn. Ik wil maar zeggen: precisie is geen argument om 'dit' te gebruiken, maar kennelijk houdt men soms graag de schijn van precisie hoog.